Brouwer2China.reismee.nl

Yangshuo deel 3

We zitten hier nog even lekker te hangen op de binnenplaats van The Giggling Tree. Net een lekkere maaltijd en een paar potjes Boonanza en Uno achter de rug. De meiden liggen in bed en Peter trouwens ook, want die heeft het stokje van Esther overgenomen en had vandaag behoorlijk last van de spijsvertering. Een dagje op thee en witte lijst dan maar. Toch een gelukje dat ze dat allebei in China in overvloed hebben, maar je wordt er natuurlijk wel een beetje gammel van. Hopelijk is morgen iedereen weer in orde, dan kunnen we weer met zijn allen op pad (hoewel Fleur, Merel en Jasmijn alle dagen bij het zwembad ook prima zouden vinden....).

Vanwege de hitte en de instabiele darmen was er niet te veel animo in de groep om vandaag op pad te gaan. Erwin en ik dachten dan maar 'even' een stuk te gaan fietsen. Lekker met zo'n windje erbij. Dat 'even' werd een fietstocht van vijf uur, omdat de route best moeilijk te vinden was (dat we de kaart kwijtraakten hielp ook niet mee :-)) en omdat we om de haverklap wilden stoppen om een mooie foto te maken.

Maar... het was wel de moeite waard! Wat een mooi landschap en wat een gave kleine dorpjes! Je kijkt hier echt je ogen uit! Hele oude (en kromme) opaatjes en omaatjes en schattige kleine chineesjes (waar we toch al een zwak voor hebben). Na heel veel verkeerd fietsen en tussendoor een noodlesoepie met obscuur kleurtje (dezelfde als de vijver naast het restaurantje) vonden we uiteindelijk toch nog de pont naar de overkant van de rivier, waar een klein stadje was met een markt. Helaas voor Erwin geen markt met levend vee waar hij de foto van het jaar wil maken, maar gewoon een markt met dezelfde waaiers, kleedjes, shawltjes en chineze strohoeden als in elke stad. Van die hoeden toch maar twee stuks gekocht, want slecht voorbereid op pad (we gingen immers maar even) en dus dik verbrand...

Bij thuiskomst ging het met Esther in ieder geval weer iets beter, Peter blijft nog liever even dicht bij het toilet in de buurt en de meiden zijn inmiddels minstens drie tinten donkerder verkleurd. Die hebben hier heerlijk vakantie! Wat ook meehelpt is dat het echt leuk is hier. We liggen in een deuk om een van de chineze medewerksters hier, die we Ushi hebben genoemd. Ontzettend vrolijk en behulpzaam, maar met een heerlijk vet chinees ccent en een grappige manier van platen (...). Echt gezellig!